Chingiz Axmorovning
“Shoir” nomli asarining tahlili
Reja:
Kirish:
a) Hayoti va ijodi
b) Mavzuning
dolzarbligi
c) Maqsadi va
vazifalari
Asosiy qismi:
d) Tasviriy
san’atning qaysi turi
e) Qaysi
janr,g’oyasi
f) Asarning
kompazetsiyasi va tuzilishi
g) Asar
qahromonlari harakatlari va holatlari
Xulosa
O’tmishda buyuk
musavirlar kishi ko’rganda tahsin o’qiydigan devoriy rasm bezaklarni ko’p
ishlaganlar. Ulardan ma’lumlarini muborak nomlarini hurmat bilan eslaymiz.
Shunday moniysifat zamondosh rassomlardan biri Chingiz Axmarovdir. Biz uning
mo’y qalamida jilo totgan nafis devoriy rasmlarini qayerda ko’rmaylik maftub
bo’lamiz va qayta – qayta boqamiz. Chingiz Ahmarov ham zukko san’atshunos ham
taniqli murabbiy edi. U ayni chog’da O’zbek milliy tasviriy san’atini yuksak
pog’onaga ko’targan ulkan xizmatlari uchun ko’plab davlat mukofatlariga sazovor
bo’lgan. Shunday mukofatlaridan biri “ Xamza davlat mukofatlari sohibidir.
Buyuk mussavir 1912 yili O’rol tog’ yaqinidagi Troitsik shahrida dunyoga
kelgan. Chingiz Ahmarovning xonodoni sharq xususan O’rtaosiyo xalqlari tarixi
madaniyati badiiy ijodi,ayniqsa sanati va adabiyotiga ixlosi baland bo’lgan
ularni qiziqib kuztgan oila bo’lgan.Oilaning
bunday bo’lishiga bunday bo’lishiga buyuk mussavirning otasining roli
katta bo’lgan. Bo’lajak rassomning otasi Abdurahmonxtor hoji sayohatni juda
sevgan.U Turkiya,Misr,Saudiya Arabistoni,Yaqin Sharq mamlakatlariga ko’plab
safarlar qilgan va u erlarda eshitganlarini oila a’zolariga har safar
hayojonlanib hikoya qilib berardi. Buyuk mussavirda yaqin sharq va o’rta osiyo
xalqlarining hayoti ijodiga bo’lgan qiziqish, o’sha kezlarda nish o’rgan.1927
yili Ahmarovlar oilasi qarshi shahriga ko’chib keladi.Yosh mussavir o’sha
kezlardayoq yaqin sharq va o’rta osiyo xalqlarining hayoti ijodiga bo’lgan
qiziqish yanada ortadi.U o’sha paytda Prim shahridagi tasviriy san’at bilim
yurtida tahsil olgan.Buyuk mussavirni O’zbekistonni o’ziga xos tabiati va
me’morchlik obidalarning latofati bir umrga unutilmas tassurotlar
qoldirgan.Qisqa qilib aytganda,bo’lajak rassomning ilk asarlari o’zbek diyorida
tug’iladi.Bu ilk mashqlar unga asta-sekin shuhrat keltira boshladi. 1930-yili
Chingiz Axmorov Pirm shahridagi bilim yurtning tamomlab Qarshiga qaytadi. Shu
yilining o’zidayoq uning oilasi Samarqand shahriga ko’chib kelishadi.Yosh
san’atkorning bolaligida qilgan orzusi amalga oshadi.Xalq amaliy san’ati
asarlariga hamda buyuk tarixi me’moriy obidalariga boy bo’lgan Samarqand
massivirga ko’p ilhom bag’ishlaydi.Devoriy rasmlar chizishga bo’lgan niyatlarni
amalga oshirishda muhim omil bo’ladi.
Badiiy bilim yurti
unga faqat tasviriy san’at asoslarini o’rgatadi hayotga yo’llaydi.Samarqand esa
meni rassom bo’lib yetishimga zamin bo’ldi,-degan edi buyuk mussavir.Ha
bo;lajak rassomni dunyoga mashhur Samarqand va uning jozibador go’zalligi aql
bovar qilmaydigan me’morlik san’ati, o’tmish madaniyati,zamon davrlarga bardosh
bergan qadimiy hamda navquron quyofasi maftun etadi va tarbiyalaydi.Buyuk
mussavirni mehnat sevar Samarqand ahli,uning qo’li gul ustalari rassom bo;lib
yetishishida rahimnavolik qiladi
Tasviriy san’atga ixlos qo’ygan Chingiz
Axmorovni o’sha yillari rassomlik san’atinig monimuntal formalaridan biri
bo’lmish devorga rasm chizish sohasi jalb etadi.Tasviriy san’atning bu turi
o’zicha mustaqil bo’lmay,bir yerga ya’ni devorga tasvirlanadi.Ya’ni bunday
san’at asarlarini muzey yoki ko’rgazma zallarida faqat eskizgina namoyoish
qilinishi mumkin.U alohida bino yoki koshonaning devoir uchun maxsus ishlangan
bo’lib,shu binoning badiiy sayqaliga uzviy bog’liq bo’lgan bo’lib uning
tasirchanligini yanada oshiradigan tasvior asaridir. Bunday asarlarni
monimentalligi yana shundaki,ular odatda pishiq o’z rangini davr o’tishi bilan
yo’qotmaydigan materiallar yordamida ishlanadi.1935-yili Ch Axmorov o’z sevgan
kasbi bo’yicha oily ma’lumot olish maqsadida Moskvaga borib ta’lim oladi.Uumri
davomida mamlakatimizdagi eng ajoyib binolarga o’zining o’lmas asarlarini
yaratadi.Chingiz Axmorovning shunday asarlaridan biri Alisher Navoiy nomidagi
opera va balet teatrining devoriga chizgan rasmlarida o’zbek milliy san’atidagi
yorqin va o’ziga xos tasviriy vositalar jahon tasviriy san’atida shu sohada
erishilgan uslub va formulalar bilan ijodiy mahorat bilan boyitgan.U shuningdek
Samarqand shahridagi “Yulduz” choyxonasining mehmonlar uchun mo’ljallangan
joyiga rasm ishlagan.Buyuk mussavirning Abu Rayhon Beruniy nomidagi
Sharqshunoslik ilmiy tekshirish institutining foyesiga rasmlari rassomning
buyuk mahorati egasi ekanligini bildiradi.Institutning devoriga ishlangan bu
rasmlardan menda katta ta’surot qoldirdga “Shoir” deb nomlangan rasm katta
ta’surot qoldirdi Bu suratda Navoiy o’zshogirdlari bilan turib suhbat
qurayotganligi tasvirlangan Odatda,devoriy rasmni yaratishdan oldin uni
eskizidan boshlaydi.Rassom be eskizlarda bo’lajak devoriy rasmning
kompozetsiyasi,mavzu va g’oyani ifoda etuvchi asarning ranglarini
tasvirlaydigan predmetlarning hajmi va o’rni aniqlanadi.Monimental devoriy
rassomchilikda ishlatiladigan usul va materiallar quruq shuvoq bo’ladi.Bu
asarni yaratishda ham shularni inobatga olgan.”Shoir” asarida rassombarcha
imkoniyatlardan unumli va o’rinli foydalangan,bu asarni milliyligi o’ziga xos
xususiyatlari bilan yaratilgan obrazlardagi milliylikning o’ziga xos yorqin
ko’zga tashlanishi,yuksak mahorati asarning arxekturaga monand jihatlarini ham
koorishimiz mumkin Bu asar orqali rassom Navoiy lirikasidan unumli
foydalanilganiligini ko’ramiz.Asar mahorat bilan ko’p obrazli qilib
yartilgan.Shuningdek obrzlarni to’g’ri xarakterlarini ochib, ko’rsatib bera
olgan Devorga ishlangan sahnim zumrat rangga bo’yalganligi bahor libosini
to’gri talanganligi ko’ramiz.Maysazorning o’rtasidagi daraxt xuddu bog’I
Eramning bog’larini eslatib yuborish bejiz emasligi
tasvirlangan.Qahramonlarning holatlari ham nafis ifodalangan.Shu boisdan ham bu
devoriy rasmda ishlatilgan tasviriy vositalar ranglar,uning ritmlari nozik
musiqiy jozibadorligini angalatadi.Bu devoriy rasmdagi singdirilgan g’oyani va
mavzuni milliy ruh an’analarida namoyon etgan.Asarda perspektiv qoidalar
qo’llanilganligi tasvirlanoyotgan lavha,manzara,nihol va qomatlar biroz shartli
yoki minaturya ba’zi qadimgi devoriy suratlaridek chizilishi kompozetsiyaning
ohangdor ritmi rasmdagi oberazlarni musoqaviy ko’rinishi rassomning tasviriy ifodasi yo’llaridan unumli
foydalanganligini bildiradi.Chingiz Axmorov yaratgan bu devoriy rasmda qanday
ranglardan foydalanganligini ko’ramiz.U o’zbek xalqining ananaviy badiiyligi
o’z ifodasini topgan.Mazkur devoriy rasmda ranglar shuningdek ularning
tuslaridan,ya’ni o’zbek amaliy san’at asarlarida azaldan ishlatilib kelayotgan
ranglardan unumli foydalangan.Asarda milliy xoslik kashf etib turgan
narsalardan yana biri shundaki,rasmda tasvirlanga qahramonlarning
kiyim-kechagida aniq tasvirlangan.Asar kompozetsiyasida qatnashgan obrazlarning
bir-biriga bo’lgan munosabati,turishlar o’zbek xalqiga xos bo’lgan odob
doirasidadir.Rassom shu bilan birga asarda ko’rsatilgan kimsalarning tasvirini
xalq og’zaki ijodida o’z ifodasini topgan go’zallik haqida tushunchlarga
asoslanib,ularning kulcha yuzli,ohu ko’zli,qalam qoshli,sarvi qomat qilib
tasvirlanishi bilan birga antomeya va proporsiya qonunlarini bo’zmagan.Ichki
his tuyg’ularni imo-ishoralarni shartli ravishda ko’rsatmay kechinmalarni jonli
hayoti tarzda ochib bergan.
Bu devoriy rasm minatura janrda ishlangan
bo’lib,milliy ruhi ajralib turadi. Asar markazida Alisher Navoiy turadi.U o’z
shogirdlariga yangi g’azalini o’qib berayotganligini mahorat bilan tasvirlangan.
Chingiz Axmorov yaratgan bu asar g’oyasi va
badiiy ruhi falsafi,mavzusi esa insoniyat tarixida Navoiyidek buyuk
allomalrimiz borligini o’zining boy meroslari bilan bugungu kunddagi hayotimizdagi muhimrol
o’ynab kelayotganini tasvirlagan bu devoriy rasmda yana ko’plab lavhalar
tasvirlangan. Bu tasvir etilgan tasvirlar bir-biriga bog’lanib ketgan xulosa
qilib shuni aytish kerakki Chingiz A bu devoriy tarixi lavhalarda reallistik
qilib yaratib bergan.
